ယဉ်ေကျးမှု၏ အဓိပ္ပာယ်မှာ လူသားများကို သက်သာမှု၊ ေချာင်လည်မှု၊ အချင်းချင်းနားလည် မှုနှင့် စိတ်ချမ်းသာ ကိုယ်ချမ်းသာမှုအတွက် လူသားများကိုယ်တိုင်ဖန်တီးထားေသာအရာ များကို ေခါ်ေ၀ါ်ြခင်းပင် ြဖစ်သည်။ စကား၊ စာေပ၊ ဆင်ယင်ထံုးဖွဲ ့မှု၊ ဘာသာေရး ကိုးကွယ် ယံုြကည်မှုနှင့် ဓေလ့ထံုးစံများသည် လူသားများ ဖန်တီးထားေသာ အရာများ ြဖစ်သြဖင့် ယဉ်ေကျးမှုတွင် အကျူး၀င်ပါသည်။ ယဉ်ေကျးမှု အဆင့်အတန်း ြမင့်မားသည်ဟု ဂုဏ်ယူ လျက်ရှိြကေသာ တိုင်းြပည်၊ နိုင်ငံ၊ လူမျိုးတစ်မျိုး ဟူသမှျသည် ေရှးနှစ်ေပါင်းများစွာက မိမိ တို ့ဘိုးေဘးဘီဘင်တို ့ချန်ထားခဲ့ေသာ ယဉ်ေကျးမှု အေမွတို ့ြဖင့် ေဖာ်ြပလျက် ရှိေနြက သည်။
ယဉ်ေကျးမှု ကွယ်ေပျာက်လှျင် လူမျိုးပါ ကွယ်ေပျာက်သွားနိုင် ပါသည်။ လူမိျုးတိုင်းက မိမိ ယဉ်ေကျးမှုကို ထိန်းသိမ်းြခင်း၊ ြပုစုပိျုးေထာင်ြခင်း၊ တိုးတက်ေစရန် ြကိုးပမ်းြခင်းများ ြပုလုပ် လျက် ရှိေနြကသည်။ ယဉ်ေကျးမှုသည် လူမျိုးတစ်မျိုး၏ ဘ၀တည်ေဆာက်ြပုြပင်ပံု၊ ဘ၀ပံု စံပင်ြဖစ်သည်။ ယဉ်ေကျးမှုသည် ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာနှင့် စိတ်ပိုင်းဆိုင်ရာဟူ၍ ရှိသည်။ ရုပ်ပိုင်း တွင် ၀တ်စားဆင်ယင်မှု အသံုးအေဆာင်ပစ္စည်း ကိရိယာတန်ဆာပလာများနှင့် အေဆာက် အအံုများ ပါ၀င်သည်။ စိတ်ပိုင်းဆိုင်ရာ ယဉ်ေကျးမှုတွင် အမှုအရာယဉ်ေကျးမှု၊ အေြပာအဆို ယဉ်ေကျးမှု၊ စိတ်ေနစိတ်ထား ယဉ်ေကျးမှုနှင့် ယံုြကည်ကိုးကွယ်မှုများ ြဖစ်သည်။
ယေန ့လူသားများသည် အတိတ်လူသားများ တီထွင်ဖန်တီး ထုတ်လုပ်ခဲ့ေသာ အေမွအနှစ် များကို ေလးစားြမတ်နိုးြကြပီး မေပျာက်မပျက်ေစရန် ထိန်းသိမ်းေစာင့်ေရှာက်ြကသည်။ လူမိျုးတိုင်းတွင် မိမိတို ့၏ ကိုယ်စီကိုယ်ဌ ယဉ်ေကျးမှု အနှစ်သာရ ၀ိေသသလက္ခဏာများ အြမတ်တနိုး မွမ်းမံြကစြမ ဲြဖစ်သည်။ ပအို၀်း ယဉ်ေကျးမှုသည် အြခားေသာ ယဉ်ေကျးမှုနှင့် ေရာြပွမ်းသင့် သေလာက် ေရာြပွမ်း၍ ေနပါသည်။ သု၀ဏ္ဏဘူမိ သထံုြပည်မှ ဗုဒ္ဓဘာသာ ယဉ်ေကျးမှု အေပါ်တွင် အေြခခံ ြပုထားပါသည်။ ထို ့ေြကာင့် ပအို၀်း တိုင်းရင်းသားများ၏ ယဉ်ေကျးမှုအေြကာင်း ြဖစ်ြကသည့် သွင်ြပင်လက္ခဏာများ၊ စိတ်ေနသေဘာထားများ၊ ၀တ် စားဆင်ယင်မှုများ၊ ဘာသာေရးကိုးကွယ်မှုများ၊ ေကျးရွာတည်ေဆာက်မှုများ၊ အစားအ စာနှင့် အြခားေသာ ပအို၀်း အမျိုးသားယဉ်ေကျးမှုရုိးရာများကို တင်ြပသွားမည်ြဖစ်ပါသည်။
ပအို၀်းတိုင်းရင်းသားများ၏ယဉ်ေကျးမှုသွင်ြပင်လက္ခဏာများ
ပအို၀်း တိုင်းရင်းသားများသည် ေယဘုယျအားြဖင့် တစ်ဦးနှင့်တစ်ဦး အသွင်အြပင် တူညီြက သည်။ ပခုံး ကျယ်ြပီး ခန္ဓာကိုယ် အချိုးအနက်ကျနသည်။ ပအို၀်းများ၏ မျက်နှာကျပံုမှာ ေလးေထာင့်ခပ်ကျကျ ရှိြပီး နှာေခါင်းမှာြကီး၍ အတန်ငယ်ြပားသည်။ နှာေခါင်းထိပ်သည် အထက်သို ့အနည်းငယ်လန်သည်။ မျက်နှာ သွင်ြပင်သည် မွန်ရုိလိွုက်နွယ်များနှင် တူသည်။ မျက်ရုိးြကီး၍ ုမျက်လံုးတစ်လံုးနှင့်တစ်လံုး အတန်ကွာ သည်။ မျက်လံုးများမှာမူ မကျဉ်းမ ကျယ် အေနေတာ်ရှိသည်။ မျစ်ရစ်ေပါ်လွင်ြပီး မျက်ေစ့အေရာင်မှာ အညိုေရာင်ြဖစ်သည်။ ပအို၀်း အမျိုးသား၊ အမိျုးသမီးများသည် ေလးလံေသာ ၀န်ထုပ်၀န်ပိုးများကို ေကျာကုန်း ထက်၌ လည်းေကာင်း၊ ပခံုးဦးေခါင်းထက်၌ လည်းေကာင်း အစဉ် သယ်ေဆာင်ြကရ၍ သန် မာထွားြကိုင်းေသာ ကိုယ်ခန္ဓာများ ရှိြကသည်။ ြကီးငယ်မေရွး လုပ်ငန်းခွင် ေတာင်တက် ေတာင်ဆင်း အလုပ်များစွာက ိုသွားလာလှုပ်ရှား နိုင်သည်။ ပအို၀်းများ၏ အရပ်အေမာင်းမှာ မနိမ့်မြမင့် ရှိသည်။
အမျိုးသား၏ အရပ်ေမာင်းမှာ ပျမး်မှျ (၅)ေပ (၆)လက်မ ခန့်ြဖစ်၍ အမျိုးသမီးများမှာ အမျိုး သား များ ေအာက် (၂)လက်မ (၃)လက်မခန် ့ ပို၍နိမ့်သည်။ ပအို၀်း လူမျိုးစုအတွင်းတွင် အ ရပ်အေမာင်း ကွာြခားချက်၊ ကွဲြပားမှုရှိသည်။ ပအို၀်းတို ့၏ အသားအေရာင်မှာ သံလွင်ေရာင် မှ ကာဖီေရာင် အြကားတွင် ရှိသည်ဟု ဆိုရေပမည်။ ဆံပင်အေရာင်မှာ မည်းနက်ြပီး ေြဖာင့် တန်းကာ အနည်း ငယ်ြကမ်း၍ သန်မာသည်။ မျက်ခံုးေမွှးမှာ ြကဲသည်။ ပအို၀်းကေလးများ၏ ေကျာနှင့်တင်ပါးတွင်အမှတ်များ ေတွ ့ရှိရေလ့ရှိသြဖင့် မွန်ရုိလွိုက်အနွယ်များြဖစ်ြကေြကာင်း သက်ေသြပလျက် ရှိသည်။
အမျိုးသား၏ အရပ်ေမာင်းမှာ ပျမး်မှျ (၅)ေပ (၆)လက်မ ခန့်ြဖစ်၍ အမျိုးသမီးများမှာ အမျိုး သား များ ေအာက် (၂)လက်မ (၃)လက်မခန် ့ ပို၍နိမ့်သည်။ ပအို၀်း လူမျိုးစုအတွင်းတွင် အ ရပ်အေမာင်း ကွာြခားချက်၊ ကွဲြပားမှုရှိသည်။ ပအို၀်းတို ့၏ အသားအေရာင်မှာ သံလွင်ေရာင် မှ ကာဖီေရာင် အြကားတွင် ရှိသည်ဟု ဆိုရေပမည်။ ဆံပင်အေရာင်မှာ မည်းနက်ြပီး ေြဖာင့် တန်းကာ အနည်း ငယ်ြကမ်း၍ သန်မာသည်။ မျက်ခံုးေမွှးမှာ ြကဲသည်။ ပအို၀်းကေလးများ၏ ေကျာနှင့်တင်ပါးတွင်အမှတ်များ ေတွ ့ရှိရေလ့ရှိသြဖင့် မွန်ရုိလွိုက်အနွယ်များြဖစ်ြကေြကာင်း သက်ေသြပလျက် ရှိသည်။
စိတ်ေနသေဘာထားများ
ပအို၀်းများ၏ စိတ်ေနသေဘာထားမှာ ရုိသားမှုကို အရင်းခံြကသည်။ ပအို၀်းများသည် ပင် ကိုယ်ဗီ ဇအားြဖင့် ရိုးသား၍ နိုးြကားကာ ြကိုးစားြကသည်။ ပွင့်လင်းခင်မင် တတ်ြကသည်။ မိမိတို ့အချင်း ချင်းြဖစ်ေစ၊ အြခားညီအစ်ကို ေမာင်နှမြဖစ်ေစ တိုင်းရင်းသားများနှင့် ြဖစ်ေစ၊ ရင်းရင်းနှီးနီှး ချစ်ချစ်ခင် ခင် ေြပေြပလည်လည် ဆက်ဆံတတ်ြကသည်။ ပေဒသရာဇ်စနစ် ပေပျာက်ြပီး ကအို၀်း များ ေတာင် ေပါ်ေဒသတွင် အတည်တပ ကျေနထိုင်လာြက သကဲ့သို ့ ေြမြပန် ့ေဒသများသို ့ဆင်း၍ လယ်ယာလုပ်ငန်းများ လုပ်ကိုင်၍ အသက်ေမွး၀မ်းေြကာင်း ြပုလာြကသည်။ ပအို၀်း စကားပံုတစ်ခုတွင် “ကုန်းြမင့်လှျင်ေရမတင်၊ ဂုဏ်ြမင့်လှျင်လူမခင်” ဟုဆိုေပသည်။ ပအို၀်းများသည် အယုတ်အလတ် အြမတ်မေရွး၊ ဆင်းရဲချမ်းသာမေရွး၊ တေြပးညီစွာ တန်းတူရည်တူ ဆက်ဆံြကသည်။
ပအို၀်းများသည် စကားေြပာရာတွင် စကားတန်ဆာ ဆင်ေလ့မရှိ။ လိုရင်းကိုသာ တဲ့တိုး ေြပာဆို တတ် ြကသည်။ ဓနဂုဏ်၊ ေငွဂုဏ်၊ ပညာဂုဏ်ေမာက်ြခင်း မရှိသေလာက် နည်းပါ သည်။ ပအို၀်း ဘာသာ စကား တတ်ကွျမ်းလှျင် ပအို၀်းရိုးရာဟာသပံုြပင်ကို အရသာခံရင်း ပအို၀်းများ၏ သဘာ၀မူရင်း စိတ် ဓါတ်၊ ေဖာ်ေရွမှုများပို၍ သိလာနိုင်သည်။ ေစတနာသဒါ္ဒ တရား အလွန်ထက်သန် ြကသည်။
၀တ်စားဆင်ယင်မှုများ
၀တ်စားဆင်ယင်မှုသည် အမျိုးသားတိုင်း၊ အမျိုးသမီးတိုင်း၏ ခန္ဓာကိုယ်တွင် ဆင်ယင်ရေသာ အ၀တ်အထည်နှင့် လက်၀တ်လည်ဆွဲစေသာ အဆင်အယင်များကို ေခါ်သည်။ ပအို၀်း အမျိုး သား၏ ၀တ်စားဆင်ယင်မှုများမှာ ေဘာင်းဘီးပွ၊ အေပါ်အကင်္ ျီ (တိုက်ပံုအကင်္ ျီ)အနက်ေရာင်၊ နက်ြပာေရာင် ၀တ်ဆင်ြကသည်။ ထိုင်းနိုင်ငံနှင့် တရုတ်နိုင်ငံမှလာေသာ ေခါင်းေပါင်း ေရာင်စံု ကို ေပါင်းထားြကြပီး ပခံုးထက်တွင် ‘ေတာင်ပို’ ေခါ်လွယ်အိတ်ကို လွယ်ေလ့ရှိသည်။ ေရှးက ေဒသလုပ် သာေရးဖိနပ်များ စီးြကရာ မှ ယခုအခါ ြပည်တွင်းြပည်ပ ြဖစ်ဖိနပ်များကို ချိန်ခါ မေရွး စီးလာြကသည်။ ပအို၀်း တိုင်းရင်း သားများ၏ ၀တ်စားဆင်ယင်မှုမှာ အနက် (သို ့) နက်ြပာေရာင်၀တ်စံုကို အများဆံုး၀တ်ဆင် ြကသည်။
အနက်ေရာင်၊ နက်ြပာေရာင်၀တ်ဆင်ြကြခင်းမှာ အနက်ေရာင်သည် အပူကိုစုပ်ယူြခင်း၊ ေအးေသာ ရာသီဥတုဒဏ်ကို ကာကွယ်နိုင်ြခင်း၊ ေပေရစွန်းထင်မှုသည် ပအို၀်းတိုင်းရင်းသား တို ့၏ မူပိုင် အေရာင် ပင် ြဖစ်သည်။ အနက်ေရာင်၊ နက်ြပာေရာင် ၀တ်စံုကို ညီညာစွာ ၀တ် ဆင်ြကသြဖင့် ဂုဏ်တုဂုဏ်ြပိုင် ကင်းသည်ကို ေတွ ့ရေပသည်။
အမျိုးသမီး၀တ်စံုမှာ အြခားတိုင်းရင်းသူများနှင့် မတူဘဲ ထူးြခားလျက် ရှိ၏။ ပအို၀်း တိုင်းရင်း သာ တို ့သည် အဖ ၀ိဇ္ဇာေဇာ်ဂျီ၊ အမိ နဂါးမမှ ဆင်းသက်လာသည်ဟု ယံုြကည်ယူဆထား ြကသြဖင့် အမျိုး သမီး၏ ဆင်ယင်ထံုးဖွဲ ့ပံုသည် နဂါးမနှင့် တူလှသည်ကို ေတွ ့ရေပသည်။
ပအို၀်းအမျိုးသမီး၀တ်စံုမှာ ေခါင်းေပါင်း အပါအ၀င် အဂင်္ ါငါးရပ် ရှိသည်။ ၎င်းတို ့မှာ အနက် (သို ့) နက်ြပာေရာင် သင်တိုင်းအကင်္ ျီ၊ အကင်္ျီလက်ရှည်၊ ထမီ၊ ေြခသလံုးပတ် စသြဖင့် အဆင့် ဆင့် ၀တ်ဆင် ြကသည်။ ပစ္စည်းဥစ္စာ ေငွေြကး တတ်နိုင်သူတို ့မှာ ေရွှဆံထိုးအခွျန်နှင့် အ၀ိုင်း နှစ်ခုလံုးြဖစ်ေစ၊ တစ်ခုြဖစ်ေစ ထိုးစိုက်ြပီး အလှဆင် ြကသည်။ ဆံထိုး၏အခွျန်မှာ ငှက်ေပျာ ဖူးပံုသဏ္ဌာန်ရှိြပီး၊ အ၀ိုင်းမှာ ကွမ်းသီးပံုသဏ္ဌာန် အရွယ်ခန် ့ရှိသည်။ ဆံထိုးအခွျန်မှာ နဂါး မ၏ မျက်လံုးသဖွယ် အြဖစ်လည်းေကာင်း ဆင်ယင်ြကသည်။ ေရွှဆံထိုးကို အနီေရာင်ေရွှြဖင့် တင်ထား၏။ ပအို၀်း အမျိုးသမီးများသည်လည်း ‘ေတာင်းပို’ ေခါ်လွယ်အိတ်ြဖစ်ေစ၊ ‘ေဖာ့’ေခါ် ပလိုင်းြဖစ်ေစ လွယ်ေလ့ရှိသည်။
ပအို၀်းအမျိုးသမီး၀တ်စံုမှာ ေခါင်းေပါင်း အပါအ၀င် အဂင်္ ါငါးရပ် ရှိသည်။ ၎င်းတို ့မှာ အနက် (သို ့) နက်ြပာေရာင် သင်တိုင်းအကင်္ ျီ၊ အကင်္ျီလက်ရှည်၊ ထမီ၊ ေြခသလံုးပတ် စသြဖင့် အဆင့် ဆင့် ၀တ်ဆင် ြကသည်။ ပစ္စည်းဥစ္စာ ေငွေြကး တတ်နိုင်သူတို ့မှာ ေရွှဆံထိုးအခွျန်နှင့် အ၀ိုင်း နှစ်ခုလံုးြဖစ်ေစ၊ တစ်ခုြဖစ်ေစ ထိုးစိုက်ြပီး အလှဆင် ြကသည်။ ဆံထိုး၏အခွျန်မှာ ငှက်ေပျာ ဖူးပံုသဏ္ဌာန်ရှိြပီး၊ အ၀ိုင်းမှာ ကွမ်းသီးပံုသဏ္ဌာန် အရွယ်ခန် ့ရှိသည်။ ဆံထိုးအခွျန်မှာ နဂါး မ၏ မျက်လံုးသဖွယ် အြဖစ်လည်းေကာင်း ဆင်ယင်ြကသည်။ ေရွှဆံထိုးကို အနီေရာင်ေရွှြဖင့် တင်ထား၏။ ပအို၀်း အမျိုးသမီးများသည်လည်း ‘ေတာင်းပို’ ေခါ်လွယ်အိတ်ြဖစ်ေစ၊ ‘ေဖာ့’ေခါ် ပလိုင်းြဖစ်ေစ လွယ်ေလ့ရှိသည်။
အေပါ်ယံြပင်ပတွင် အ၀တ်မဲများ ၀တ်ထားြကေသာ်လည်း အတွင်းစိတ် သဏ္ဌာန်တွင်ကား အြဖူချည်းသာ ေတွ ့ြမင်နိုင်ပါသည်။ ယဉ်ေကျးမှုသည် လူမျိုးတစ်မျိုး၏ အသက် ြဖစ်သြဖင့် မိမိ တို ့လူမျိုး၏ ယဉ်ေကျးမှု မတိမ်ေယာင်း မေပျာက်ကွယ်ေစရန် မိမိတို ့လူမျိုး၏ ဘာသာစ ကားကို ေြပာဆိုြခင်းနှင့် ၀တ်စားဆင်ယင်မှုြဖင့် ယဉ်ေကျးမှုကို ထိန်းသိမ်းေစာင့်ေရှာက်ရန် လိုအပ်သည်။
ေကျးရွာတည်ေဆာက်မှု
ပအို၀်း တိုင်းရင်းသားများသည် ေယဘုယျအားြဖင့် ြခံယာလုပ်ငန်းြဖင့် အသက်ေမွးြကသူများ ြဖစ်သည်။ ေကျးရွာများ တည်ေဆာက်ရာတွင်လည်း စိုက်ပိျုးရန် ေြမဩဇာ ေကာင်းမွန် သည့် ေြမလွတ်ေြမရုိင်းများ ရိှရာ ေဒသများကို ေရွးချယ်ြကသည်။ ေသာက်သံုးေရနှင့် သီးနှံ စိုက်ပျိုးရန် ေရရရှိေရး၊ လမ်းပန်းဆက်သွယ်မှု ေကာင်းမွန်ေရးအတွက် ထည့်သွင်းစဉ်းစား ြကသည်။ ပအို၀်းေကျးရွာ တည်ေဆာက် ရာတွင် အေြခခံသည့် အချက်များမှာ စိုက်ပျိုးရန် ေြမနှင့် ေြမဩ ဇာေကာင်း မေကာင်း၊ ေသာက်သံုးရန်နှင့် စုိက်ပျိုးေရးလုပ်ငန်း လုပ်ကိုင်ရန် ေရရှိမရှိ၊ လမ်းပန်း ဆက်သွယ်ေရး လံုြခံုမှု ရှိမရှိများကို အဓိကထားြပီး ေဆာက်ြကသည်။ ေရကို များေသာအားြဖင့် စမ်းေချာင်းများကို အမှီြပုကာ ရွာ၊ လူေနအိမ်များ တည်ေဆာက် ြကသည်။
လမ်းပန်းဆက်သွယ်ေရး ေကာင်းမွန်၍ ေြမဩဇာထက်သန်ေသာ ေရေပါများရာ ေဒသများ တွင် ပအို၀်း ေကျးရွာများ ထူထပ်ေပါများသည်ကို ေတွ ့ရသည်။ ထို ့ေြကာင့် ရှမ်းြပည်နယ် ေတာင်ပိုင်းရှိ ကေလာ၊ ေတာင်ြကီး၊ လိွုင်လင် ကားလမ်းမြကီး ၀ဲယာလမ်း အေရှ့နှင့် အ ေနာက်တွင် လည်းေကာင်း ၊ ေအာင်ပန်း၊ ေပွးလှ၊ ပင်းတယ၊ ရပ်ေစာက်ကား လမ်းနံေဘး တစ်ဖက်တစ်ချက်များတွင် လည်းေကာင်း၊ အ၀တ်နက်များြဖင့် လယ်ယာလုပ်ငန်း ခွင်၀င်ေနြကေသာ ပအို၀်း တိုင်းရင်းသားများနှင့် ပအို၀်း ေကျးရွားများကို ေတွ ့ရှိနိုင်သည်။
ပအို၀်း ေနအိမ်များကို ေရှးေခတ်ပံုစံများနှင့် ေခတ်ေပါ်အိမ်ပံုစံများြဖင့် တည်ေဆာက်ြက သည်။ ေရှးေခတ် အိမ်ပံုစံသည် သစ်ြဖင့် ြဖစ်ေစ၊ ၀ါးြဖင့် ြဖစ်ေစ၊ ေဆာက်လုပ်ြကေသာ် လည်း ေခါင်ေစာက်၊ ခါးတိုး၊ ြပတင်းေပါက်များ မရှိေသာ အိမ်များြဖစ် ြကသည်။ ယခုေခတ်တွင် ြကို နှစ် သက်ရာ အိမ်ပံုစံများြဖင့် ပျဉ်ခင်း၊ ပျဉ်ကာ၊ တိုက်အိမ်၊ သွပ်အိမ်များြဖင့် ေဆာက်လုပ် လာြက ကာ ေလ၀င်ေလထွက်ေကာင်းမွန်ေစရန် ြပတင်းေပါက်၊ ၀န်ရံတာများ တပ်ဆင် ေဆာက်လုပ် ြကသည်။ သစ်သားအိမ်များကို ရှမ်းြပည်နယ်၏ အြမဲစိမ်းလန်းစိုေြပေသာ ေတာင်၊ ေြခာက်ေသွ ့ေသာ သစ်ေတာနှင့် ထင်းရူးေတာများမှ ရရှိေသာ ကွျန်း၊ ပျဉ်းကတိုး၊ သစ်သား၊ အင်ြကင်း၊ အင်၊ ကညင်၊ ထင်းရူး အစရှိေသာ သစ်များြဖင့် ေဆာက်လုပ် ြကသည်။
ပအို၀်းအစားအစာများ
ပအို၀်း အစားအစာမှာ လယ်ယာမှထွက်ေသာ ဆန်၊ ေတာင်ယာဆန်နှင့် ေြမြပန် ့ဆန်များကို အဓိက ထားြပီး စားသံုးြကသည်။ ပအို၀်းေဒသ အတွင်းရှိ ရာသီအလိုက် အစားအစာ သီးနှံ များကိုစားသံုးြကသည်။ ပဲပုတ်နှင့်ငရုတ်ေရာြပီးေထာင်းလှျင် အင်မတန်ေကာင်းေသာထမင်း ဟင်းြဖစ်သည် ။ ေရေနွးြကမ်းသည် ပအို၀်းအမျိုးသားများ၏ လူမှုေရးရာ ယဉ်ေကျးမှုများထဲ တွင် လင်မယားကွာရှင်းေရး၊ မုဆိုးမများအေပါ် သေဘာထား၊ သြဂင်္ ိုလ်ြခင်းနှင့် အသုဘ အ ခမ်းအနားများ၊ ပွဲလမ်းသဘင် များ၊ ေဗဒင် ပညာ နှင့် အတိနိမိတ်များ၊ အေရှာင်အေဆာင် များတူရိယာနှင့် သီချင်းများ လည်း ြပည့်ြပည့်စံုစံု ေဒသအ လိုက် ရှိေနြကပါသည်။
ဘာသာေရးကိုးကွယ်ယံုြကည်မှု
ပအို၀်း တိုင်းရင်းသားများသည် ဗုဒ္ဓဘာသာကို ကိုးကွယ်ယံုြကည် ြကသည်။ အနည်းငယ်မှျ သာ ခရစ်ယာန်ဘာသာကို ကိုးကွယ်ြကသည်။ ြကီးကျယ်ခမ်းနားေသာ ဘုန်းေတာ်ြကီး ေကျာင်းများကို ေကျးရွာတိုင်းတွင်ေတွ ့ရသည်။ဘုရား၊ ေကျာင်းကန်၊ ဇရပ် စေသာ သာသ နာေရးဆိုင်ရာ အေဆာက် အအံုများကို မိမိေခွျးနည်း လုပ်အားခမှ စုေဆာင်းထားေသာ ေငွေြကးများြဖင့် ေဆာက် လုပ်လှူဒါန်း ြကသည်။
ပအို၀်း ရွာတိုင်းတွင် ေရွှေရာင်တ၀င်း၀င်းရှိေသာ ဘုန်းေတာ်ြကီးေကျာင်းကို ခမ်းနား စွာ ေတွ ့ြမင်ရသည်။ ရဟန်းသံဃာ ဘုန်းေတာ်ြကီးများကို အထူးြကည် ညိုေလးစားြကကာ တရားေတာ် များကို ေလးစားစွာ နာယူသည့်အြပင် ဗုဒ္ဓေ၀ယျာ၀စ္စ၊ ဓမ္မေ၀ယျာ၀စ္စ၊ သံဃာ့ ေ၀ယျာ၀စ္စများကို အထူးေကျပွန်တတ် ြကသည်။ ဗုဒ္ဓဘုရား ကိုသာလှျင် အေလးထား ကိုး ကွယ်ကိုင်းရုိင်း တတ်ြကသည်။ ဗုဒ္ဓဘုရားကို ပူေဇာ်သည့်ပွဲ၊ ဗုဒ္ဓသားအြဖစ် ခံယူသည့် ရဟန်း ရှင်ြပုပွဲများသာ ကျင်းပေလ ့ရှိသည်။ ဒါနကုသိုလ ်ြပုြခင်းြဖင့် နိဗ္ဗာန် ေရာက်သည်ဟူေသာ တရားနှင့် ပင်ကိုယ်ေစတနာ သဒ္ဒါတရား ရှိသူများ ြဖစ်ြကသည် နှင့်အညီ အလှူအတန်း၊ အ ေပးအကမ်း၊အေကွျးအေမွးရက်ေရာြကသည်။ ထို ့ေြကာင့်‘တမူးရလို ့တပဲလှူ၊ တို ့ရှမ်းေတာင် သူတူနိုင်ရုိးလား’ ဟူေသာ စာများပင် ဖွဲ ့ဆိုြကေပသည်။ ဗုဒ္ဓ၏ သားသမီးများ ြဖစ်ြကသည့် အားေလျာ်စွာ အြကင်နာတရားများ ေမတ္တာတရား များြဖင့် ြပည့် ၀ေနြကသည်။
ပအို၀်း တိုင်းရင်းသားများ၏ ယဉ်ေကျးမှု အေမွအနှစ်များ ဆက်လက် ထိန်းသိမ်းသွားမည်။ ယဉ်ေကျးမှုသည် လူမျိုးတစ်မျိုး၏ အသက်ြဖစ်သြဖင့် မိမိတို ့လူမျိုး၏ ယဉ်ေကျးမှု မေပျာက် ကွယ်ေစရန် ဆက်လက် ထိန်းသိမ်းအပ်ေြကာင်း လိုေပသည်။
မှ (ခွန်ေကျာ်စိုး)
0 အြကံြပုလွှာ:
Speak up your mind
Tell us what you're thinking... !